بايگاني سي‌دي‌هاي صوتي با مدياپلير ويندوز ۷

بايگاني سي‌دي‌هاي صوتي با مدياپلير ويندوز ۷

در ادامه‌ مباحث مربوط به مدياپلير ويندوز ۷، نوبت به معرفي امكان Rip كردن Audio CD‌ها مي‌رسد. مدياپلير ويندوز۷ علاوه بر اين كه امكاناتي نظير ايجاد Audio CD و Sync دستگاه پلير با Libraryها و… را در اختيارتان مي‌گذارد، به شما اين امكان را مي‌دهد كه با شكافتن (Rip) سي‌دي‌هاي Audio، فايل‌هاي درون آن‌را پس از فشرده‌سازي (Compress) به صورت MP3،WMA و WAV روي هاردديسك‌تان ذخيره كنيد.

مدياپلير ويندوز

چگونگي Rip كردن Audio CD با استفاده از مدياپلير ويندوز

اگر مدياپلير باز نباشد و يك Audio CD را درون درايو قرار داده و آن‌را اجرا كنيد، مدياپلير در حالت Now Playing باز می شود و آن را اجرا مي‌كند. در حالت Now Playing به صورت پيشفرض فهرست Trackها در دسترس نيست اما مي‌توانيد با كلیك راست روي پنجره گزينه‌ Show list را انتخاب كنيد تا فهرست Track‌هاي موجود در Audio CD در سمت راست پنجره مدياپلير ظاهر شود.

 

امكان اجراي Audio CD وقتي كه مدياپلير ويندوز در حالت Library باز شده باشد نيز وجود دارد. در هر دو حالت نمايش نيز مي‌توانيد اقدام به Rip كردن Audio CD كنيد!

در حالت Now Playing مي‌توانيد عمليات Rip كردن را با كليك روي آيكون Rip CD كه در كنار آيكون Switch to library در بالا و سمت راست پنجره ظاهر مي‌شود، آغاز كنيد. اما در اين حالت نمي‌توانيد مراحل انجام كار را زيرنظر داشته باشيد. براي اين منظور مدياپلير ويندوز را در حالت Library قرار دهيد. در اين حالت در نوار ابزار، گزينه‌هاي Rip CD و Rip Settings را مي‌بينيد ؛ از طريق گزينه‌ اول مي‌توانيد عمليات Rip را آغاز كنيد و از طريق گزينه‌دوم نيز تنظيمات Rip را تغيير دهيد. البته اين دو گزينه وقتي در نوار ابزار قابل مشاهده هستند كه يك Audio CD در درايو قرار داشته باشد!

در حالت Library فهرست Trackهاي موجود در Audio CD را مي‌بينيد كه به صورت پيش‌فرض همگي آنها انتخاب شده‌ و در عمليات Rip شركت مي‌كنند. مي‌توانيد بخش‌ها را به صورت دلخواه انتخاب يا از حالت انتخاب خارج كنيد، سپس با كليك روي دكمه‌ Rip CD در نوار ابزار، عمليات را آغاز كنيد. حين انجام اين كار، وضعيت هر بخش در ستون Rip Status قابل مشاهده است. مي‌توانيد در هر لحظه با كليك روي دكمه Stop rip عمليات را متوقف كنيد.

بهتر است قبل از شروع، رایانه‌تان را به اينترنت متصل كنيد. اين كار باعث مي‌شود كه هنگام Rip كردن، مدياپلير بانك اطلاعات آنلاين خود را براي به روز كردن مشخصات آلبوم‌تان جستجو كند.

مدياپلير به صورت پيش‌فرض قسمت‌هاي Rip شده را در Music Library پروفايل ذخيره مي‌كند. اگر اين Library را پيش از اين حذف كرده‌باشيد، در حين انجام عمليات Rip، مجددا ايجاد خواهد شد! مي‌توانيد محل ذخيره‌سازيTrackهاي Rip شده را تغيير دهيد كه در ادامه توضيح داده خواهد شد.

 

تغيير در تنظيمات پيش‌فرض براي Rip

از طريق منوي كشويي Rip Settings كه در حالت Library در نوار ابزار بالاي پلير قابل مشاهده‌است، مي‌توانيد براي اعمال تغيير در برخي تنظيمات Rip بهره ببريد.

با كليك روي منوي كشويي Format، مي‌توانيد نوع فايل خروجي را كه روي هاردديسك‌تان ذخيره مي‌شود، انتخاب كنيد. همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد، فرمت‌هاي WMA (Windows Media Audio)، MP3 و WAV در دسترس است. فرمت پيش‌فرض WMA است كه مي‌توانيد آن را به فرمت متداول MP3 تغيير دهيد.

گزينه‌ بعد Audio Quality است كه مي‌توانيد از طريق آن كيفيت فايل‌هاي خروجي را دستخوش تغيير كنيد. گزينه‌هاي در دسترس Audio Quality، با تغيير فرمت عوض مي‌شوند. به عنوان مثال اگر فرمت MP3 را براي فايل‌هاي خروجي انتخاب كنيد، به صورت پيشفرض براي Bitrate گزينه‌ ۱۲۸Kbps انتخاب شده؛ در اين حالت سرعت Rip كردن در بيشترين حالت و حجم فايل خروجي در كمترين حالت ممكن خواهد بود. حال اگر گزينه‌ (Kbps320 (Best quality را انتخاب كنيد، فايل‌هاي خروجي بيشترين كيفيت و حجم را خواهند داشت و زمان بيشتري براي Rip كردن آنها صرف خواهد شد.

Rip CD automaticallyو Eject CD after ripping گزينه‌هاي بعدي منوي كشويي Rip settings هستند؛ انتخاب گزينه‌ اول باعث مي‌شود كه با قرار گرفتن Audio CD در درايو، عمليات Rip به صورت خودكار آغاز شود و انتخاب گزينه‌ دوم باعث خارج شدن CD از درايو پس از اتمام عمليات Rip خواهد شد!

توجه داشته باشيد كه با انتخاب گزينه‌ اول، عمليات Rip با توجه به تنظيمات پيشفرض يا تنظيماتي كه آخرين بار اعمال كرده‌ايد، صورت مي‌پذيرد و قبل از شروع عمليات Rip، پيغامي براي بررسي تنظيمات به شما داده نخواهد شد.

با انتخاب گزينه‌ More options نيز به برگه‌ Rip music هدايت خواهيد شد كه از طريق منوي Tools و گزينه‌ Options نيز در دسترس است. در اين برگه و از قسمت Rip music to this location مي‌توانيد محل ذخيره‌سازي فايل‌هايي را كه Rip مي‌شوند مشخص كنيد. هنگامي كه فايل‌ها Rip مي‌شوند، يك نام براي آنها توليد مي‌شود كه مي‌توانيد تنظيمات مربوط به اين نام را با كليك روي دكمه‌ File Name انجام دهيد؛ از فهرسست موجود مواردي را كه مي‌خواهيد در نام فايل دخيل شوند انتخاب كرده و از منوي كشويي Seperator شیوه مجزا كردن آنها را از هم مشخص كنيد! با جابه‌جا كردن گزينه‌هاي فهرست از طريق دكمه‌هاي Move up‌/‌down محل درج شدن آنها در نام Track نيز جابه‌جا مي‌شود!

گزينه‌ ديگري كه در اين برگه به چشم مي‌خورد Copy protect music است كه در ادامه شرح داده مي‌شود.

 

تكنولوژي DRM يا Digital Rights Management

توليدكنندگان محتوا از فناوری DRM براي كنترل استفاده و تكثير محصولات صوتي و تصويري خود كه معمولا از طريق آنلاين به فروش مي‌رسد، استفاده مي‌كنند. به فايل‌هايي كه DRM روي آنها اعمال مي‌شود، Protected File مي‌گويند. ويندوز مدياپلير نيز از نسخه ۱۰ فناوری DRM استفاده و از آن پشتيباني مي‌كند.

براين اساس Media Usage Rights، مجوزهايي هستند كه براي حفاظت و حمايت از اين گونه فايل‌ها در محيط‌هاي عمومي بخصوص فروشگاه‌هاي آنلاين از آنها استفاده مي‌شود. توليدكنندگان محتوا با استفاده از اين مجوزها مي‌توانند تعيين كنند كه از محصولاتشان چگونه استفاده شود. به عنوان مثال توليدكنندگان مي‌توانند مجوزهايي را براي نحوه‌استفاده فايل‌ها روي رایانه، رايت كردن آنها روي CD و Sync كردن آنها با دستگاه‌هاي پلير ايجاد كنند كه مي‌تواند به صورت‌هايي نظير امكان رايت آنها روي Audio CD فقط براي چند مرتبه، امكان Sync آن با دستگاه پلير چند مرتبه در يك روز يا هفته يا ماه و در هر مرتبه براي تعداد مشخصي دستگاه پلير و… تعريف شود.

هنگام استفاده از Protected file ها، اگر پلير شما اين فناوري را پشتيباني كند، نصب نسخه‌ معتبر Media Usage Rights روي سيستم‌تان را بررسي كرده و فقط در صورتي كه عملياتي كه مي‌خواهيد انجام دهيد مانند (Sync) معتبر تشخيص داده شود، آن عمل انجام خواهد شد.

در حالت پيش‌فرض اگر بخواهيد فايلي را با اين مشخصات اجرا كنيد و نياز به Media usage rights داشته باشيد، اين افزونه دانلود شده و نصب مي‌شود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.
modir

Leave your message