سه نکته اساسی که باید در مورد ویندوز ۱۰ بدانید

سه نکته اساسی که باید در مورد ویندوز ۱۰ بدانید

سه نکته اساسی در مورد ویندوز ۱۰

مایکروسافت نسخه جدید سیستم عامل محبوب خود با نام ویندوز ۱۰ را معرفی کرد؛ سیستم عاملی که هم مایکروسافت و هم کاربران آن، امید بسیاری به آن بسته‌اند، به ویژه پس از سرخوردگی از ویندوز ۸، این ویندوز جدید از‌‌ همان آغاز و به ویژه با نام خود، برای کاربران یک غافلگیری بود؛ اما این سه نکته کمک می‌کند که نسخه آینده سیستم عامل مایکروسافت را بهتر بشناسیم.

به گزارش «تابناک»، در حالی که این مطلب را می‌خوانید باید قطعا گفت، میلیون‌ها رایانه و تبلت در سراسر دنیا مجهز به سیستم عامل مایکروسافت هستند که البته شما نیز هم در بخش دسکتاپ و هم در موبایل و به احتمال بسیار، یکی از این میلیون‌ها هستید.

آخرین نسخه از ویندوز مایکروسافت یعنی ویندوز ۸، شکست مطلقی برای مایکروسافت در بازار سیستم عامل بود. این موضوع تا حد زیادی به علت واسط کاربری رادیکال و به شدت تغییر یافته آن و سیستم ناشناخته App‌های مدرن بود. حال مایکروسافت تصمیم به آن گرفته که این شکست را جبران کند.

اما پیش از آنکه روزی فرا برسد که این نسخه را روی سیستم خود نصب کنید و ببینید که آیا مایکروسافت در هدف خود موفق بوده یا خیر، نیاز است سه نکته اساسی را تا همین جا در خصوص ویندوز ۱۰ به یاد داشته باشید.

 

۱- نامگذاری ویندوز جدید

مایکروسافت تاریخچه ای ناشناخته در نامگذاری سیستم عامل خود دارد. این تاریخچه از نسخه ویندوز شروع شده (ویندوز ۱ تا ۳٫۱) و به نامگذاری بر پایه سال انتشار رسیده (ویندوز ۹۵، ۹۸ و ۲۰۰۰) سپس به نامگذاری مخفف و تشبیهی رسیده (ویندوز NT، ME، XP، Vista) و بازگشت دوباره به نامگذاری بر اساس نسخه (ویندوز ۸ و ۸٫۱).

در خصوص نامگذاری نسخه جدید ویندوز محفل تکنولوژی بر این باور بود که نام این نسخه ویندوز ۹ یا ویندوز Threshold خواهد بود؛ اما آنچه در نهایت بیرون آمد ویندوز ۱۰ بود.

اما چرا مایکروسافت از ویندوز ۹ صرف نظر کرد؟ اگر اطلاعیه ای را که این شرکت در خصوص انتشار نسخه جدید ویندوز منتشر کرده، خوانده باشید – اینجا – به خوبی درمی یابید که ویندوز ۱۰ یک شروع جدید در سیستم عامل مایکروسافت است؛

ویندوز ۱۰ نخستین قدم در راه یک نسل کاملا جدید و متمایز از ویندوز است. ویندوز ۱۰ ابزارها و امکانات جدیدی برای کاربران، کارها و ارتباطات آنها فراهم کرده است. ویندوز ۱۰ دربردارنده همه آن چیزی است که مشتریان ما می خواهند و ما به آنها تقویم می کنیم.

آن گونه که به نظر میرسد، ویندوز ۱۰ همان گام بزرگ مایکروسافت است و به این جهت از ویندوز ۹ صرف نظر شده که نشان دهنده این قدم بزرگ و فاصله اساسی با ویندوزهای پیشین باشد.

۲- طرح و هدف ویندوز جدید

مایکروسافت برنامه ها و طرح بزرگی برای ویندوز ۱۰ دارد و قرار است سیستم عامل جامعی باشد که روی همه دستگاه ها از دسکتاپ تا موبایل اجرا شود.

این موضوع به قدری جدی است که زمان رونمایی از ویندوز ۱۰ به طنز گفته شد، نام این ویندوز باید Windows One (کنایه از یکپارچگی و جامعیت) آن می شد؛ فقط حیف که این نام قبلا در سال ۱۹۸۵ استفاده شده!

موضوع یکپارچه سیستم عامل جدید چند مزیت اساسی دارد؛ نخستین مورد در خصوص یکپارچه شدن App هاست که منجر به آن می شود که وقتی از دسکتاپ یا موبایل خود استفاده می کنید، در دستگاه دیگر هم بتوانید به سهولت از آن بهره ببرید. در این راه مایکروسافت یک رهیافت با نام Mobile First, Cloud First نیز در پیش گرفته که مبتنی بر سیار و سیال کردن همه اطلاعات یک کاربر با استفاده از OneDrive است.

البته این رهیافت ساده در ویندوز ۸ آغاز شد که چندان مورد استقبال کاربران واقع نشد. حال باید دید که مایکروسافت چه حقه ای در کلاه شعبده خود برای جلب توجه کاربران به این رهیافت جدید دارد.

۳- عیب یابی و عیب زدایی های سیستم عامل جدید

بر خلاف ویندوز ۸، ویندوز ۱۰ خود را بر اساس دستگاهی که بر روی آن نصب شده است، تنظیم می کند. در نتیجه بر PC و لپتاپ شما المان هایی شبیه به المان های ویندوز ۷ یا XP در منو Start، Task bar و مانند آن می بینید؛ البته با گرافیکی کاملا متفاوت.

منو Start تلفیقی از منو ویندوز ۷ و کاشی های جدید ویندوز ۸ است که می توانید آن را به هر نحو که دوست داشته باشید، شخصی سازی کنید. همچنین امکان جستجو جامع یا Universal Search همانند Spotlight در OSX به این منو اضافه شده است.

“بر خلاف ویندوز ۸ همه App ها در پنجره ها باز می شوند و شما می توانید مانند سایر برنامه ها از آنها در محیط دسکتاپ استفاده کنید.”

از امکانات جدید ویندوز ۱۰ همچنین باید به پشتیبانی از دسکتاپ های مجازی و همچنین گزینه جدید Task View اشاره کرد. این دو مدیریت برنامه های در حال اجرا را فوق العاده ساده و دلچسب می کنند.

اما در خصوص کاربرانی که این ویندوز را بر روی تبلت یا موبایل خواهند داشت، باید گفت که Start Screen و Charm Bar همچنان در این ویندوز و در نمونه لمسی آن وجود دارد و همه المان های سیستم عامل به گونه ای تنظیم میشوند که لمس آنها بسیار ساده و آسان باشد.

واقعیت این است، اکنون به سختی می توان گفت، ویندوز ۱۰ در عمل چگونه از آب درخواهد آمد. تنها می توان گفت، گویا مایکروسافت از تجربیات تلخ ویندوز ۸ و همچنین از رقابت با لینوکس و OSX درس های خوبی گرفته است!

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.
modir

Leave your message