تفاوت لینوکس و ویندوز چیست؟

تفاوت لینوکس و ویندوز چیست؟

این دو سیستم عامل رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در این مقاله تفاوت های دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز را بررسی می کنیم.

هردو سیستم عامل ویندوز و لینوکس برای مدیریت منابع سیستم و رابط کاربری بین سخت افزار و کاربر طراحی شده اند. این دو سیستم عامل در عین شباهت هایی که دارند تفاوت های زیادی در نحوه برقراری ارتباط با کاربر و نحوه کار باهم دارند. سیستم عامل ویندوز یک محصول تجاری از شرکت مایکروسافت است در حالی که سیستم عامل لینوکس یک محصول متن باز و رایگان است و توسط هیچ شرکتی پشتیبانی نمی شود.

معنای لغوی ویندوز، پنجره است و این سیستم عامل نرم افزاری که وظیفه مدیریت منابع سخت افزاری را برعهده دارد و یک رابط بین نرم افزار و سخت افزار است.

سیستم عامل لینوکس یکی از از پرکاربردترین و معروف ترین سیستم عامل های open source است. لینوکس یک سیستم عامل است که در زیر تمام نرم افزار های دیگر کامپیوتر نصب می شود و بعد از دریافت درخواست از نرم افزارها به سخت افزار رایانه ارسال می کند. بنابراین سیستم عامل لینوکس مانند یک سرور عمل می کند.

سیستم عامل ویندوز

ویندوز امروزه یکی از بزرگترین پایگاه کاربردی جهان است. بیشترین سیستم هایی که بر روی سیستم عامل ویندوز کار می کنند

برای کار با سخت افزارهای x86 طراحی  شده اند مثل intel,AMD ویندوز ۱۰ آخرین نسخه ویندوز است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

 

سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل متن باز است که بر اساس UNIX طراحی شده و

به کاربران خود اجازه اصلاح کدها را می دهد.

تفاوت های لینوکس با ویندوز

لینوکس بهتر است یا ویندوز؟ این دو سیستم عامل هردو چند منظوره هستند و پاسخ به این سوال که کدام کی بهتر است یک موضوع بی انتها و پایان ناپذیر است.

پایه و اساس لینوکس و ویندوز

از ویژگی های لینوکس این است که منحصر به شرکت خاصی نیست و توسط افراد زیادی در سراسر جهان پشتیبانی می شود و هسته آن پایه این سیستم عامل است.
ویندوز توسط شرکت مایکروسافت طراحی و پشتیبانی می شود که همه مسئولیت توسعه و نگهداری سیستم عامل برعهده اوست و کاربر هم موظف است تمام آنچه را که ارائه کرده است بپذیرد.

ثبات سیستم عامل

نکته ای که در رابطه با سیستم عامل ویندوز مهم است آسیب پذیری و سبکی آن است. به طوری که اگر از این سیستم عامل به خوبی محافظت نشود، امکان دارد سیستم عامل ویندوز از بین برود. در حالی که سیستم عامل لینوکس برخلاف ویندوز بسیار سریع است و نیازی به منابع سیستمی گسترده ندارد برای همین لینوکس با سخت افزارهای قدیمی سازگار است.

پشتیبانی سخت افزاری

سیستم عامل ویندوز برای اجرا و پیاده سازی نیاز به پیکربندی بالایی دارد در صورت که لینوکس را با یک سخت افزار پایین و قدیمی می توانید به راحتی استفاده کنید. در حالی که ویندوز بر روی لپ تاپ ها قدیمی، مشکلاتی مانند عدم پشتیبانی، عدم سازگاری سخت افزاری و … ایجاد می شود.

بازی های کامپیوتری

در بحث بازی کامپیوتری ویندوزهمیشه پیشتاز و برنده است چرا که Steam,Epic در دسترس کاربران ویندوز است ولی لینوکس به آرامی در مسیر پیشرفت و ترقی بازی های کامپیوتری پیش می رود. همچنین تولیدکنندگان و سازندگان بازی ها از ویندوز به علت کاربران زیادش حمایت می کنند.

سفارشی سازی

سیستم عامل لینوکس انعطاف بیشتری نسبت به ویندوز دارد زیرا در سیستم عامل ویندوز پیکربندی ها از قبل انجام شده و به عنوان یک منبع بسته ارائه می شود و اعمال تغییرات از سمت کاربر به سختی است.

امنیت و حریم خصوصی

امنیت و حریم خصوصی از مهم ترین عوامل برای سیستم عامل ها است بنابراین کاربران به سیستم عاملی توجه دارند که امنیت بیشتری دارد. یکی از امتیاز های لینوکس این است که به کاربران مزیت مدیریتی و دسترسی به ریشه و هسته را نمی دهد و همین باعث می شود که هسته لینوکس تهدید نشود و امنیت بالاتری داشته باشد.

در سیستم عامل ویندوز نرم افزار ها مخرب و ویروس ها می توانند به آسانی به فایل های سیستم دسترسی داشته باشند و باعث آسیب آن ها می شود در حالی که لینوکس یک سیستم عامل با هسته باز است و تعداد زیادی از متخصصان و برنامه نویسان در آن فعالیت و دخالت دارند و همیشه در حال بررسی خرابی ها و رفع آن است.

مهم ترین فرق لینوکس با ویندوز این است ویروس های منتشر شده در سیستم لینوکس بسیار کم است درحالی که برای کار با ویندوز نیاز به یک آنتی ویروس قوی دارید. به طور کلی لینوکس امنیت بالاتری نسبت به ویندوز دارد ولی این به معنای بی نقص بودن آن نیست چرا که فناوری متن باز لینوکس باعث می شود همه بتوانند نقاط آسیب پذیر آن را ببیند.

کاربرپسند بودن سیستم عامل

ویندوز اولین سیستم عاملی است که افراد از دوران کودکی با آن سروکار دارد. همین موضوع باعث می شود که سیستم عامل ویندوز بهترین سیستم عامل از نظر کاربران است. در صورتی که لینوکس به طوری طراحی شده است که افراد مبتدی تا پیشرفته می توانند به آسانی با آن کار می کند.

اگر از ابتدی کار با کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز کار کرده اید تغییر سیستم عامل برای شما سخت است اگر جز افرادی هستید که در فکر برنامه نویس شدن هستید بهتر لینوکس را جایگزین ویندوز کنید چرا که لینوکس همه ابزار های توسعه دهنده را دارد.

دسترسی و سازگاری نرم افزارها

هردو سیستم عامل از نرم افزارهای رسانه ای، طراحی، برنامه نویسی و برنامه های کاربردی پشتیبانی می کند. کسانی که به فتوشاپ علاقه دارند و با آن کار می کنند از لینوکس نمی توانند استفاده کنند چرا لینوکس از فتوشاپ پشتیبانی نمی کند ولی می توانند  از ابزار هایی مانند GIMP، Darktable، krita استفاده کنند.

 

Editor

Leave your message