ویژگی‌های هیجان‌انگیز سیستم‌عامل جدید مک

ویژگی‌های هیجان‌انگیز سیستم‌عامل جدید مک

سیستم عامل مکینتاش

به‌روزرسانی تاریخی

اپل در جریان کنفرانس دوشنبه شب، اعلام کرد ۵۵ درصد از کاربران کامپیوترهای مک سیستم خود را به یوسمیتی ارتقاء داده‌اند و از این رو سریع‌ترین به‌روزرسانی را در تاریخ کامپیوترهای رومیزی حتی بیشتر از سیستم‌عامل ویندوز ۸٫۱ به ثبت رسانده‌اند.

نام El Capitan از کجا آمده است؟

سیستم‌عامل جدید مک بر مبنای نقاط قوت یوسمیتی ساخته شده است. به همین دلیل اپل احساس کرد که باید نامی که درون پارک یوسمیتی است را برای OS X 10.11 انتخاب کند. در نتیجه از نام El Capitan برای نسخه جدید استفاده کرد.

نسخه بتای El Capitan برای دانلود توسعه‌دهندگان در اختیار آن‌ها قرار گرفت اما عرضه عمومی نسخه بتا از تابستان آغاز می‌شود و دانلود نسخه رایگان آن از پاییز امکان‌پذیر خواهد بود. با توجه به صحبت‌های اپل، El Capitan قدرتمندتر از گذشته خواهد بود و با کارهایی که روی آن انجام شده است اکنون می‌توانید به شیوه‌های هوشمندانه‌تری وظایف خود را انجام دهید. در حالی‌که یوسمیتی تغییرات بصری عمده‌ای را برای ما به ارمغان آورد، به نظر می‌رسد اکنون اپل تمرکزش را روی تجربه دسکتاپی قرار داده است. اما چه ویژگی‌هایی در نسخه عرضه شده، جدید هستند؟

کریک فدریکی نایب رییس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار شرکت اپل با رفتن روی صحنه، تعدادی از ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل را معرفی کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های جدید مرورگر سافاری چه هستند؟

اگر از کاربران مرورگر کروم باشید، قطعا با ویژگی‌هایی که مرورگر سافاری از این پس در اختیار کاربران قرار خواهد داد آشنا هستید. با به‌روزرسانی‌های به عمل آمده کاربران از این پس توانایی سنجاق کردن زبانه‌ها را در گوشه سمت چپ صفحه خواهند داشت. سایت‌های سنجاق شده سایت‌های مورد علاقه کاربر را تشکیل می‌دهند که به آسانی قابل پیدا شدن هستند. آن‌ها همیشه از گوشه سمت چپ برنامه در دسترس قرار دارند.

ویژگی جدید دیگری که از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گرفت، توانایی شناسایی و بستن سایت‌هایی است که اقدام به پخش فایل‌های صوتی می‌کنند. برای این منظور یک آیکون Speaker در زمان مشاهده چنین سایت‌هایی ظاهر خواهد شد.

اسپات‌لایت

اسپات‌لایت اکنون به ما اجازه می‌دهد محاوره‌های خود را به زبان خودمان بنویسیم. جستجوی ویژه با پشتیبانی از محاوره‌های زبان طبیعی دقیق‌تر از گذشته هستند. به طور مثال، اگر عبارتی همچون “آخرین باری که در ماه ژوئن روی یک سند کار کرده‌ام” را بنویسید دقیقا همان چیزی را که انتظار دارید دریافت خواهید کرد. بنابر گفته‌های اپل، اسپات‌لایت در El Capitan هوشمندتر از قبل شده و برای ارائه نتایج مفیدتر برای عناوین مختلفی همچون آب و هوا، امتیازات ورزشی و ویدئوهای وب مکان‌های بیشتری را مورد جستجو قرار می‌دهد.

Mail

Mail از لغت‌نامه یکسانی استفاده می‌کند، به طور مثال اگر برای عبارتی همچون “ایمیل‌هایی که از دیود نادیده گرفته‌ام” جستجو کنید، ایمیل‌های خوانده نشده‌ای از دیود را به شما نشان می‌دهد. همچنین، یک حالت تمام صفحه در Mail وجود دارد. زمانی‌که در وضعیت Compose وارد می‌شوید، می‌توانید چند ایمیل را در زبانه‌ها باز کنید. همچنین به‌سادگی می‌توانید آن‌ها را از پیش‌نویس به ایمیل و برعکس انتقال دهید. این کار شبیه به عملکردی است که در نسخه iOS برنامه ایمیل انجام می‌دهیم. با کمینه کردن ایمیل اصلی به پایین صفحه می‌توانید به دیگر ایمیل‌ها دسترسی داشته باشید و سپس در پایین صفحه کلیک کرده و دو مرتبه اقدام به نوشتن کنید. همچنین می‌توانید تصاویر را از دیگر پیام‌ها به درون پیام جاری کشیده و رها (drag and drop) کنید.

Finder

فدریکی می گوید: « جستجوگر می‌تواند از کلمات واقعی‌تر استفاده کند، به طور مثال می‌توانید از آن سؤال کنید “به دنبال اسنادی که سال گذشته در همین تاریخ (ژوئن) در حال کار روی آن‌ها بودید بگردد.” این یک روش جستجوی عالی به شمار می رود.» به نظر می‌رسد Siri در حال ورود به مک است. برنامه جالب دیگری که نیاز به به‌روزرسانی داشت برنامه Note بود که اکنون به ویژگی‌های سبک‌بندی متون برای استفاده در مک تجهیز شده است.

تغییرات دسکتاپی El Capitan

فدریکی در ادامه صحبت‌های خود، به معرفی روش‌های جدیدی پرداخت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به مدیریت بهتر دسکتاپ بپردازید. برای این منظور می‌توانید از Mission Control برای مشاهده نسخه حداقلی از اسناد و برنامه‌هایی که باز هستند استفاده کنید. همچنین، فونت سان فرانسیسکو که خواندن متون را راحت‌تر می‌کند به El Capitan وارد شده است.

روش‌های جدیدی نیز برای سازمان‌دهی این پنجره‌ها همراه با El Capitan در نظر گرفته شده‌اند. امکان ساخت چند دسکتاپ با Space Bar نمونه‌ای از این موارد به‌شمار می‌رود. (کاری که مایکروسافت نیز در ویندوز ۱۰ آن‌را انجام داده است.)

همچنین تغییراتی نیز روی Expose انجام گرفته است. اکنون توانایی تغییر اندازه پنجره‌ها را دارید. در نسخه جدید کاربر می‌تواند به وضعیت تمام صفحه وارد شده و سپس به نمای تقسیم صفحه Split Screen Mode وارد شود که به طور خودکار مکان قرارگیری دو برنامه را با استفاده از پیکسل‌های روی صفحه‌نمایش مک تنظیم می‌کند.

توانایی مرتب کردن پنجره‌ها برای دسترسی آسان به برنامه‌های مختلف نمونه دیگری از این تغییرات به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد تمرکز El Capitan بیشتر روی ژست‌ها Gestures قرار دارد. توانایی انجام اقدامات سریع شبیه به حذف پیام‌ها در ایمیل نمونه‌ای از این موارد به شمار می‌رود. این ژست‌های جدید به احتمال زیاد واکنشی به ترک‌پد جدید Force Touch هستند.

کارایی

اپل ادعا می‌کند El Capitan قادر است چیزهایی که هر روزه از آن‌ها استفاده می‌کنید را تنظیم ‌کند و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم را به‌همراه دارد. بنابر گفته‌های اپل سرعت اجرای برنامه‌ها شتابی نزدیک به ۱٫۴ پیدا خواهند کرد به‌طوری‌که ایمیل دو برابر سریع‌تر و باز کردن PDF در حالت پیش‌نمایش چهار برابر سریع‌تر خواهد شد. اپل می‌گوید El Capitan هر چیزی را سریع‌تر می‌کند، دسترسی به ایمیل، باز کردن برنامه‌ها یا سوییچ کردن مابین آن‌ها از جمله این موارد هستند.

به‌روزرسانی Apple Metal

اپل همچنین موتور رندر کردن گرافیکی Metal را در این نسخه از سیستم‌عامل عرضه کرد که اولین بار سال گذشته برای دستگاه‌های iOS از آن رونمایی کرد، اکنون نسخه دسکتاپی آن همراه با El Capitan عرضه شده است. لازم به توضیح است Metal، API گرافیک‌های سطح پایین (سطح پایین به لحاظ نزدیک بودن به سخت‌افزار سیستم) این شرکت است. عرضه این موتور جستجو باعث می‌شود کار طراحان برای انتقال بازی‌هایشان به آن آسان شود و همچنین به توسعه‌دهندگان در زمینه برنامه‌های چندرسانه‌ای سنگین یاری ‌رساند.

به‌روزرسانی‌های متعدد و توجه ویژه‌ای به زبان Metal که سال گذشته برای توسعه‌دهندگان معرفی شد انجام گرفته است. Metal یک فناوری گرافیکی است که به برنامه‌ها امکان دسترسی مستقیم به GPU را می‌دهد. اطلاعات بیشتر درباره Metal را از لینک Metal for Developers به دست آورید.

در نتیجه این به‌روزرسانی‌های انجام گرفته، به نظر می‌رسد کاربران شاهد یک شتاب‌دهنده گرافیکی که باعث افزایش کارایی بازی‌ها خواهد شد خواهند بود. Metal همچنین دسترسی مستقیم به سخت‌افزار گرافیکی را امکان‌پذیر می‌سازد، به این معنی که سرعت و کارایی بالاتری در زمان رندر کردن را به همراه خواهد آورد. اپل می‌گوید نام‌های بزرگ در صنعت بازی و برنامه‌های حرفه‌ای از Metal برای ساخت بهتر برنامه‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این، اپل در حال شکل دادن به برنامه‌های گرافیکی است که از Open GL استفاده می‌کنند به طوری‌که آن‌ها را به صورت بومی برای Metal در آورد. در نتیجه ۴۰ درصد از بار پردازشگر مرکزی سیستم CPU کاسته شده و عمر باتری بهبود می‌یابد. فدریکی می‌گوید: «Metal کارایی برنامه‌ها را افزایش می‌دهد.» فدریکی با افتخار اعلام کرد، ادوبی تأیید کرده است که Metal هشت برابر فرآیند رندرینگ را در افترافکت بهبود می‌بخشد. ایلاستر، نرم‌افزار گرافیکی دیگر ادوبی نیز تعامل بی‌درنگ را با آن نشان داده است. ادوبی اعلام کرده است Metal را به درون همه برنامه‌های Creative Suite مانند فتوشاپ، و ایلاستر وارد خواهد کرد. اپل همچنین مذاکراتی را با توسعه‌دهندگانی همچون Epic Games، ۲k Games و Foundry انجام داده است.

زمان عرضه

El Capitan از دوشنبه شب در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت. در حالی‌که باید تا زمان عرضه رسمی آن تا پاییز امسال صبور باشید. در پایان لازم به ذکر است اولین نسخه OS X اپل نزدیک به ۱۵ سال پیش منتشر شد اما همچون گذشته پایداری و استقامت خود را حفظ کرده است. با عرضه ویندوز ۱۰ ما مشتاق هستیم بدانیم اپل چه برنامه‌هایی را برای سرانجام نسخه دسکتاپی سیستم‌عامل خود در نظر گرفته است.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.
modir

Leave your message