تشخیص حساب کاربری فعال در لینوکس

ر

تشخیص حساب کاربری فعال در لینوکس

اگر لینوکس به معنی وجود گزینه‌های نامحدود باشد، به معنی روش‌های انتخاب نامحدود نیز هست. حتی برای اجرای وظیفه ساده‌ای مانند تشخیص حساب کاربری فعال در لینوکس روش‌های فراوانی وجود دارند.

چرا نیاز به تشخیص حساب کاربری فعال در لینوکس داریم؟

تشخیص حساب کاربری فعال در لینوکس

تشخیص حساب کاربری فعال در لینوکس

شاید از خود بپرسید که نیاز اساسی برای شناسایی یک حساب کاربری فعال لینوکس چیست؟ در بسیاری از موارد ، مالک رایانه تنها کاربر است و احتمالاً می تواند بدون نیاز به کسب دانش از فلسفه وجودی خود ، خود را شناسایی کند. اما در بسیاری از موارد ، افراد برای دسترسی اعضای خانواده به رایانه حسابهای کاربری بیشتری ایجاد می کنند. همچنین ، در صورت اتصال به یک پوسته از راه دور ، ممکن است لازم باشد نام کاربری را که با آن وارد شده اید بدانید. اگر جلسه ورود به سیستم بدون نام کاربری را مشاهده کردید ، چگونه می توانید از خط فرمان به کاربر فعلی بگویید؟

 

ابتدا آسان‌ترین گزینه را بررسی می‌کنیم؛ تنها چیزی که لازم داریم این است که به اعلان فرمان نگاه کنیم. به صورت پیش‌فرض همه توزیع‌های لینوکس، نام کاربری را در اعلان فرمان نمایش می‌دهند

دستور who

اگر کاربری قالب بندی اعلان خود را به حالت دیگری تغییر داده باشد ، در غیر این صورت باید کاربر فعال را شناسایی کنیم. در این موارد ، دستور who اطلاعاتی را که به دنبال آن هستیم به ما می دهد:

خروجی دستور who نام کاربر فعال وارد سیستم ترمینال و همچنین تاریخ و زمان ورود به سیستم را می دهد. اگر این یک جلسه از راه دور باشد ، همچنین محل ورود به سیستم را اعلام می کند.
از طرف دیگر ، دستور whoami اطلاعات مختصر تری را در اختیار شما قرار می دهد، این پاسخ تک‌کلمه‌ای را با اکو کردن متغیر محیطی USER$ روی صفحه نیز می‌توان به دست آورد.

دستور تک‌ کلمه‌ای w نیازمند وارد کردن و ارائه اطلاعات بیشتری است.

modir

Leave your message