زمان خداحافظی نهایی با ویندوز XP و Vista

زمان خداحافظی نهایی با ویندوز XP و Vista

همزمان با ۸ آپریل ۲۰۱۷ ، سه سال از زمانی که مایکروسافت پشتیبانی ویندوزهای XP را پایان داد، می گذرد. علی رغم اینکه از آن زمان تا کنون هیچ وصله امنیتی برای آسیب پذیری ها متنشر نشده هنوز تقریبا ۸درصد از سیستم های سراسر جهان از ویندوز XP استفاده می کنند.

تاحدودی این تناقض وجود دارد که ویندوزهای XP در مقایسه با جانشینان خود زنده تر و موفق تر بوده اند. ویندوز ویستا که هفته آینده (۱۱ آپریل) توسط مایکروسافت از رده خارج خواهد شد در حال حاضر کمتر از ۱ درصد سیستم عاملهای مورد استفاده را شامل می شود و ویندوز ۸ و ۸٫۱ نیز سهمی نزدیک به ویندوز XP را در میان سیستم عاملهای در حال اجرا دارند.

ممکن است بپرسید چرا مردم هنوز هم از سیستم عامل قدیمی ای که در آپریل ۲۰۱۴ منسوخ شده است استفاده می کنند؟

دلایل مختلفی وجود دارد :

از کامپیوتر تنها برای اجرای برنامه های کلیدی ای که فقط برای سیستم عامل XP طراحی شده اند، استفاده می شود.
از کامپیوتر برای عملکرد قطعه ای سخت افزاری که فقط با ویندوز XP کار می کند، استفاده می شود و بیشتر شامل تجهیزات پزشکی، صنعتی و علمی می باشد که در آنها ویندوز XP به عنوان کنترلگر تعبیه شده کار می کند و هزینه های ارتقا و استفاده از ورژن های جدیدتر در سخت افزار بسیار زیاد خواهد بود.
کامپیوتر برای اجرای مجموعه ای از توابع مشابه و ساده برای استفاده کاربر، به کار گرفته می شود.
یا اینکه خیلی ساده کاربر نمی خواهد بابت خرید لایسنس دیگری هزینه کند و امنیت برای آنها با توجه به فعالیت هایی ساده ای که انجام میدهند نگران کننده نیست مثل کسی که فقط اخبار را از وبسایت های مورد علاقه اش دنبال کرده و یا دستورالعمل هایی را یادداشت می کند (کارهایی که می توان حتی به صورت آفلاین نیز انجام داد).

با این حال با گذشت هر سال از زمان عدم پشتیبانی، احتمال مسائل امنیتی و حوادث نیز افزایش می یابد. اگر حتی تنها برای فعالیت های کم اهمیت از ویندوز XP استفاده می کنید بهتر است برای تجربه محیطی امن تر آن را به ورژن های بالاتر ارتقا دهید.
بدون وصله های امنیتی و به روز رسانی ها، کامپیوتر شما می تواند هدف آسان تری برای حملات کدهای مخرب جهت سرقت و یا آسیب زدن به اطلاعات شما باشد. همچنین بسیاری از اپلیکیشن های تحت ویندوز XP نیز در طول این سه سال پیشتیبانی ای دریافت نکرده اند و بنابراین می توانند هدفی برای مهاجمان باشند.
البته استثناهایی وجود دارد برای مثال فایرفاکس اعلام کرده که به صورت خودکار پشتیبانی برای همه کاربران XP و ویستا را منتشر خواهد کرد.

با این حال چنانچه مایل هستید همچنان از ویندوز XP استفاده نمایید، نکات زیر را در نظر بگیرید :

اگر نمی خواهید ویندوز XP خود را گنار بگذارید، پس تمامی به روز رسانی های در دسترس سیستم عامل را دریافت و نصب کنید (سرویس پک ۳ برای شروع خوب است). همچنین تمامی برنامه ها را با آخرین ورژن پشتیبانی شده در دسترس به روز رسانی کنید.
در صورت امکان سیستم عامل XP را در تنظیمات air-gapped بدون اتصال به اینترنت اجرا نمایید یا فقط زمانی که نیاز دارید به اینترنت متصل شوید و در زمان های دیگر اتصال خود را قطع کنید.
از یک نرم افزار امنیتی قابل اعتماد، به روز و چندلایه استفاده نمایید. ( اگر کامپیوتر air-gapped باشد در هر زمانی که به اینترنت متصل شود آپدیت خواهد شد)
از حساب های کاربری جداگانه برای کاربر و ادمین براساس تعداد کاربرانی که از سیستم استفاده می کنند، ایجاد نمایید. این امر کمک می کند که استفاده های مخرب مهاجمان از حقوق و دسترسی ها را محدود سازید حتی اگر کنترل کامپیوتر شما را در دست گیرند.
ویژگی های Autoplay و Autorun را غیرفعال کنید. این ویژگیها اغلب مورد سوءاستفاده نرم افزارهای مخرب و نویسندگان آنها برای نصب و دانلود کدهای مخرب برروی سیستم قربانی، قرار می گیرد.

لازم است تاکید کنیم که موارد ذکر شده برای حفظ امنیت کامل سیستم نخواهد بود و تنها احتمال خطر را کاهش می دهد. بهترین انتخاب و راه حل ارتقا به ورژن های جدیدتر سیستم عامل و استفاده از وصله های امنیتی و به روز رسانی مرتب سیستم عامل و تمامی نرم افزاهای نصب شده روی آن می باشد، همچنین استفاده از یک راه حل امنیتی، لایه ی حفاظتی دیگری را اضافه می کند.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.
modir

Leave your message