اشتباه خنده دار مایکروسافت هنگام عرضه ویندوز ۲۰۰۰

اشتباه خنده دار مایکروسافت هنگام عرضه ویندوز ۲۰۰۰

مایکروسافت

مایکروسافت اکنون در آستانه تبدیل شدن به شرکتی یک تریلیون دلاری است و بخش‌های مختلف آن درست مثل یک ساعت در حال کار هستند. شرایط اما همیشه بدین شکل نبوده است. گاهی اشتباهات بسیار عجیبی از این شرکت سر زده که کاملا خنده‌دار به‌نظر می‌رسند. امروز به مرور یکی از این اشتباهات می‌پردازیم.

مایکروسافت اکنون در آستانه تبدیل شدن به شرکتی یک تریلیون دلاری است و بخش‌های کاری متعددی را دارا است. به جرات می‌توان گفت در کل سیلیکون ولی در حال حاضر هیچ شرکتی با تنوع کاری مایکروسافت وجود ندارد. اوضاع این غول دنیای فناوری البته همواره اینگونه نبوده است و گاهی اشتباهاتی بسیار عجیب و خنده‌دار از آن سرزده است. یکی از جالب‌ترین اشتباهات مایکروسافت به زمان عرضه ویندوز ۲۰۰۰ بر می‌گردد. نامگذاری هر محصول در دنیای فناوری مسایل و نکات خاص خود را دارد، یکی از این موارد توجه به در دسترس بودن دامین نام انتخاب شده برای یک محصول پیش از عرضه آن است.

مایکروسافت در اواخر سال ۱۹۹۸ اعلام کرد که نام رسمی ویندوز NT 5.0 ویندوز ۲۰۰۰ خواهد بود. این نامگذاری تعجب بسیاری را برانگیخت، اما نکته عجیب‌تر عدم توجه مایکروسافت به دامین و علامت تجاری است که برای این نسخه از ویندوز درنظر گرفته بود. ظاهرا در آن زمان “رابرت کرستین” مدیرعامل شرکتی با نام McCaw Cellular نام تجاری و دامین ویندوز ۲۰۰۰ را از آن خود کرده بود.

کرستین این نام تجاری و دامین را برای فروش به مایکروسافت از آن خود نکرده بود، بلکه از آن در تجارت شخصی خود استفاده می‌کرد. به‌طور دقیقتر کرستین نام تجاری ویندوز ۲۰۰۰ و دامین مربوط به آن را در سال ۱۹۹۶ یعنی زمانی که اصلا ویندوز ۲۰۰۰ وجود خارجی نداشت به ثبت رسانده بود. برخی از افراد و شرکت‌های کوچک با تخمین نام تجاری که ممکن است روزی توسط یک شرکت بزرگ مورد استفاده قرار گیرد، اقدام به ثبت آن می‌کنند تا در آینده بتوانند مبلغ گزافی را به دست آورند.

در چنین شرایطی معمولا فرد یا شرکتی که دامین مربوطه را به نام خود ثبت کرده پس از دریافت مبلغ مدنظر خود با انتقال آن موافقت می‌کند. اما کرستین درخواست پولی از مایکروسافت نکرد و تنها شرط وی برای انتقال نام و دامین ویندوز ۲۰۰۰، دریافت دامین Bob.com از سوی مایکروسافت بود. Bob.com سرویس بحث انگیزی بود که مایکروسافت در سال ۱۹۹۶ به ثبت رسانده بود.

 

Microsoft Bob سرویسی بود که مایکروسافت در سال ۱۹۹۵ راه اندازی کرده بود و تنها یک سال پس آغاز فعالیت یعنی پیش از تولد ویندوز ۹۵ بازنشسته شده بود. هدف از راه‌اندازی این سرویس ساده‌تر کردن رابط کاربری ویندوز بود. سرویس باب قرار بود کمکی باشد تا کاربران با رابط کاربری مدرن ویندوز تطابق پیدا کنند.

مایکروسافت که در آستانه عرضه عمومی ویندوز ۲۰۰۰ قرار داشت، با کرستین وارد معامله شد و تقاضای وی را پذیرفت. این شرکت در ازاء دریافت دامین windows2000.com دامین Bob.com را واگذار کرد. تیم مدیریت مایکروسافت علاوه بر واگذاری دامین باب، مبلغی پول را نیز به کرستین پرداخت کردند که البته هیچگاه میزان آن مشخص نشده است.

مایکروسافت بعدها دامین Windows2000.com را به حال خود رها کرد تا منقضی شود. بعدها فرد دیگری سراغ این دامین رفت، این فرد استفاده کاملا متفاوتی از این دامین کرده است. اگر شما این دامین را در مروگر خود بارگذاری کنید تنها با تبلیغات مرتبط با سیستم عاملی مواجه می‌شوید که اکنون بازنشسته شده است. ظاهرا این فرد صرفا تلاش کرده تا میزان محبوبیت این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت را به‌صورت یک نوستالژی یادآوری کند.

مایکروسافت که از این اتفاق درس خوبی گرفته بود، پیش از نامگذاری یک محصول با دقت و وسواس تمامی دامین‌های احتمالی و مرتبط را بررسی و ثبت می‌کند تا دیگر مجبور به فروش دامین دیگری نشود!

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.
modir

Leave your message