ويندوز ۷ امن تر است يا ويندوز XP؟

ويندوز ۷ امن تر است يا ويندوز XP؟

مایکروسافت اخیراً گزارشی امنیتی با جزئیات آسیب پذیری ها ، سوء  استفاده ها ، نقض داده ها و بدافزارها در سال ۲۰۱۰ منتشر کرده است. اما سوال این است:  ويندوز ۷ امن تر است يا ويندوز XP؟
آنچه از این گزارش آموخته ایم و می خواهیم به آن بپردازیم بررسی و مقایسه دو محبوب ترین سیستم عامل مایکروسافت ، ویندوز XP و ویندوز ۷ است.

ويندوز 7 امن تر است يا ويندوز XP؟

ويندوز ۷ امن تر است يا ويندوز XP؟

طبق داده های منتشر شده در این مطالعه ، به طور کلی ، در صورت نصب جدیدترین تغییرات روی سیستم عامل های جدید مایکروسافت ، از امنیت بیشتری نسبت به سیستم عامل های قدیمی شرکت برخوردار هستند. در نتیجه ، ویندوز ۷ و ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 بالاترین امتیازات امنیتی را دریافت کردند.

با مشاهده عفونت های مشاهده شده در هر ۱۰۰۰ کامپیوتر ، مایکروسافت دریافت که نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۷ دارای کمترین میزان ۲٫۵ عفونت در هر ۱۰۰۰ کامپیوتر است. از طرف دیگر ، نسخه ۳۲ بیتی دارای ۳٫۸ آلودگی در هر ۱۰۰۰ کامپیوتر بود.
ویندوز XP با SP3 به ازای هر ۱۰۰۰ کامپیوتر ۱۵٫۹ و در ویندوز XP با SP2 به ازای هر ۱۰۰۰ کامپیوتر ۱۹٫۳ عفونت دارد.
تجزیه و تحلیل داده های فوق نشان می دهد ویندوز ۷ چهار تا پنج برابر امن تر از ویندوز XP است. ویندوز ویستا نیز در این تست ها عملکرد بهتری نسبت به ویندوز XP داشته است ، اما ویندوز ۷ همچنان دو برابر امنیت ویستا را دارد.
اگر کمی عمیق تر کنیم ، خواهیم دید که نسخه های ۶۴ بیتی نیز نتایج امنیتی بهتری نسبت به نسخه های ۳۲ بیتی دارند.

 

این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که کاربران نسخه های ۶۴ بیتی اغلب متخصصانی هستند که غالباً بهتر می دانند چگونه از رایانه های خود محافظت کنند. دلیل ویژه دیگری که ویندوز ۶۴ بیتی ارائه می دهد نیز دلیل دیگری دارد. این ویژگی که Kernel Protection Patch نامیده می شود ، از هسته ویندوز در برابر تغییرات تایید نشده محافظت می کند.
تجزیه و تحلیل سیستم عامل های مبتنی بر سرور نشان می دهد که ویندوز سرور ۲۰۰۳ ، که هم نسخه ۳۲ بیتی و هم ۶۴ بیتی را ارائه می دهد ، از هر ۱۰۰۰ کامپیوتر ۵٫۸ عفونت دارد. برخلاف Windows Server 2008 R2 که فقط نسخه ۶۴ بیتی دارد ، از هر ۱۰۰۰ رایانه ۳٫۶ عفونت دارد.
طبق گفته مایکروسافت ، تعداد حفره های امنیتی در برنامه ها از تعداد حفره های امنیتی در سیستم عامل ها و مرورگرها در سال ۲۰۱۰ بیشتر است. با این حال ، تعداد کل حفره های امنیتی موجود در برنامه ها در سال ۲۰۱۰ ۲۲٫۹٪ کمتر از سال ۲۰۰۹ بود. اما بهره برداری از جاوا آسیب پذیری ها در سه ماهه سوم ۲۰۱۰ به طرز چشمگیری افزایش یافت ، تعجب همه کارشناسان.

modir

Leave your message