ویندوز سرور چیست و چه فرقی با ویندوز دارد؟

ویندوز سرور چیست و چه فرقی با ویندوز دارد؟

ویندوز سرور چیست و چه فرقی با ویندوز دارد؟

اگر کاربر رایانه ای معمولی هستید ، احتمالاً فقط با نسخه های عمومی ویندوز کار کرده اید. اما میدانید ویندوز سرور چیست و چه فرقی با ویندوز دارد؟ مایکروسافت نسخه ای از ویندوز سرور را نیز ارائه می دهد؟ در این مقاله ، تفاوت های Windows Server و Windows معمولی را بررسی خواهیم کرد. ما همچنین ویژگی های ویندوز سرور ، کاستی های آن را در مقایسه با ویندوز معمولی و دلیل متفاوت بودن آن توضیح می دهیم.

ویندوز سرور چیست و چه فرقی با ویندوز دارد؟

ویندوز سرور چیست و چه فرقی با ویندوز دارد؟

ویندوز سرور چیست؟

اگر هرگز نام ویندوز سرور را نشنیده اید ، لازم است ابتدا آن را توضیح دهیم. Windows Server گروهی از سیستم عامل ها است که مایکروسافت آنها را برای استفاده در سرورها فراهم می کند. این بدان معنی است که تقریباً در همه موارد از Windows Server در یک محیط تجاری استفاده می شود.
مایکروسافت از سال ۲۰۰۳ ویندوز سرور را با این نام منتشر می کند. با این حال ، حتی قبل از آن ، نسخه های سرور ویندوز در دسترس بود. به عنوان مثال ، Windows NT 4.0 برای کامپیوترهای ایستگاه کاری و سرور در دسترس بود.
تقریباً در همه موارد ، کاربران عادی نگران ویندوز سرور نیستند ، زیرا شما هرگز به طور تصادفی با این نسخه در فروشگاه ها روبرو نخواهید شد و به طور تصادفی آن را از وب سایت بارگیری نخواهید کرد. اما در هر صورت جالب است که نکاتی در مورد این نسخه از ویندوز بیاموزید.

اکتیو دایرکتوری (Active Directory)

Active Directory یک سرویس مدیریت کاربر است که به سرور اجازه می دهد مانند یک کنترل کننده دامنه عمل کند. به این ترتیب ، به جای اینکه کاربر از طریق رایانه محلی وارد حساب خود شود ، کنترل کننده دامنه از کلیه موارد مربوط به احراز هویت حساب کاربری مراقبت می کند.
DHCP یا پروتکل پیکربندی میزبان پویا ، پروتكلی است كه به سرور اجازه می دهد تا به طور خودكار آدرس IP را به تمام دستگاه های شبكه اختصاص دهد. در خانه ، روتر شما احتمالاً از پس اینها برمی آید. اما در یک محیط سازمانی ، کارمندان فناوری اطلاعات می توانند از قابلیت DHCP گسترده تر نسبت به نسخه های Windows Server استفاده کنند.

پرونده و ذخیره سازی

وجود سرور پرونده در شرکت سرویس دیگری است که ویندوز سرور ارائه می دهد. به این ترتیب می توانید داده های مهم را در یک مکان متمرکز نگه دارید و مجوزها را برای کنترل دسترسی به آن تنظیم کنید.

خدمات چاپ

اگر مشاغل ده ها چاپگر در ساختمان خود داشته باشد ، پیکربندی آنها به صورت جداگانه برای هر ایستگاه کاری ، اتلاف وقت خواهد بود. راه اندازی سرور چاپ ، نقشه برداری از چاپگرها در رایانه و کاهش هزینه های اضافی را آسان می کند.
modir

Leave your message