اشكال زدائی ويندوز ۲۰۰۰ و XP

اشكال زدائی ويندوز ۲۰۰۰ و XP

ویندوز 2000
سيستم عامل مهمترين نرم افزار در يك كامپيوتر است كه مسئوليت مهم و حياتی مديريت منابع سخت افزاری و نرم افزاری در يك سيستم كامپيوتری را برعهده دارد . سيستم عامل ، ميزبان تمامی برنامه های كامپيوتری است و تا زمانی كه به درستی در حافظه مستقر نگردد ، امكان اجرای هيچگونه برنامه ای وجود نخواهد داشت . هر سيستم عامل بر اساس يك فرآيند خاص در حافظه مستقر می گردد.

به اين فرآيند Booting گفته شده و كاربران كامپيوتر صرفا” پس از اتمام موفقيت آميز اين فرآيند ، قادر به استفاده از منايع موجود بر روی سيستم خود خواهند بود .
در زمان راه اندازی سيستم ممكن است به دلايل متعددی نظير بروز اشكال در سخت افزارها و يا نرم افزارهای نصب شده ، عدم سازگاری درايورها ، وجود اشكال در فايل های سيستم و عدم پيكربندی مناسب آنان ، فرآيند اشاره شده توام با موفقيت نباشد.
سيستم های عامل ويندوز ۲۰۰۰ و XP نيز از اين قاعده مستثنی نبوده و ممكن است كاربران در زمان راه اندازی سيستم با مشكلات متعددی برخورد نمايند . در ادامه با فرآيند استقرار سيستم های عامل فوق در حافظه آشنا خواهيم شد تا از اين رهگذر بتوانيم دانش خود را ارتقاء و بر مبنای يك روش كاملا” علمی و اصولی با مشكلات مربوطه برخورد نمائيم .

مراحل راه اندازی سيستم
پس از روشن كردن كامپيوتر عمليات متعددی انجام می گردد تا در نهايت سيستم عامل در حافظه مستقر شود . عمليات فوق را می توان در شش مرحله زير خلاصه نمود :

  • بررسی و تست اوليه سيستم در زمان راه اندازی ( Power-on self test )
  • مقدار دهی و عمليات اوليه سيستم ( Initial start-up phase )
  • فعال شدن برنامه اوليه بوتينگ ( Boot loader phase )
  • تشخيص و پيكربندی سخت افزارهای نصب شده ( Hardware detect and configure )
  • استقرار هسته سيستم عامل در حافظه ( Kernal load )
  • ورود به سيستم ( Logon )

در ادامه به بررسی هر يك از مراحل فوق خواهيم پرداخت.

 

مرحله اول : بررسی و تست اوليه سيستم در زمان راه اندازی ( Power-on self test )

پس از روشن كردن كامپيوتر و اطمينان از صحت عملكرد منبع تغذيه به منظور تامين ولتاژ لازم ، پردازنده فعال و ريجسترهای داخلی سيستم مقداردهی اوليه می گردند . در ادامه به آدرس ۰xfffffff0 پرش و دستورات موجود در اين آدرس اجراء خواهند شد. دستورالعمل های موجود در اين مكان حافظه بخشی از BIOS می باشند . BIOS ( برگرفته از Basic Input Output System ) مجموعه ای از دستورالعمل ها و رويه ها است كه به عنوان يك واسطه بين سخت افزار و نرم افزار ايفای وظيفه نموده و به نرم افزار اجازه می دهد تا با سخت افزار ارتباط برقرار نمايد . BIOS ، همچنين مجموعه ای از دستورالعمل ها برای راه اندازی اوليه سيستم را ارائه كه پس از اجرای آنان، كنترل به ساير برنامه های موجود جهت استقرار سيستم عامل در حافظه واگذار می گردد .
در صورت بروز اشكال در اجرای دستورات BIOS ، مراتب از طريق نواختن تعداد محدود و مشخصی beep كه نشاندهنده ماهيت و نوع خطاء می باشد به كاربر اعلام می گردد. ويژگی فوق به نوع BIOS نصب شده بر روی كامپيوتر بستگی دارد .
در اولين اقدام ، سخت افزارهای نصب شده بر روی سيستم بررسی تا از صحت عملكرد آنان اطمينان حاصل گردد . بدين منظور تست های متعددی بر روی سخت افزارهائی نظير حافظه ، فلاپی ديسك ، هارد ديسك و ساير عناصر سخت افزاری ديگر انجام می گردد . فرآيند فوق را POST ( برگرفته از Power-on self test ) می گويند.
در صورت بروز اشكال در اين مرحله ، مراتب از طريق نواختن تعداد محدود و مشخصی beep كه نشاندهنده ماهيت و نوع خطاء می باشد به كاربر اعلام می گردد. متاسفانه كدهای beep استاندارد نبوده و هر BIOS دارای مجموعه كدهای مختص به خود می‌باشد . بنابراين لازم است به منظور تشخيص اشكال ايجاد شده از نوع BIOS نصب شده بر روی سيستم خود آگاه گرديد . در ادامه به برخی از كدهای beep اشاره می گردد ( با توجه به نوع BIOS ) .

 

Beep Code مربوط به AMI BIOS

در AMI BIOS از كدهای beep زير استفاده می گردد :

ویندوز 2000

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

 

modir

Leave your message