منتقدان درباره ویندوز ۱۰ چه می‌گویند؟

منتقدان درباره ویندوز ۱۰ چه می‌گویند؟

نظر منتقدان درباره ویندوز ۱۰

نسخه ویندوز ۸ مایکروسافت تلاش کرد تا رابط لمسی را برای کاربران به ارمغان آورد، اما در نهایت نتوانست رضایت کاربران را جلب کند و باعث شد تعدادی از کاربران به نسخه قبلی ویندوز مهاجرت کنند. ویندوز ۱۰ اما نشان می‌دهد که مایکروسافت اشتباه خود در مورد ویندوز ۸٫۱/۸ را پذیرفته و درصدد جبران آن است. حالا پس از یک روز از انتشار نهایی ویندوز ۱۰ چنان به نظر می‌آید که نظر منتقدان را به خود جلب کرده است.

البته این موضوع بی‌سابقه نیست. مایکروسافت پیش‌‎تر با ارائه ویندوز ویستا متحمل شکست شد ولی توانست با ویندوز ۷ دوباره کاربران خود را راضی نگه دارد. داستان ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ نیز بی‌تفاوت از این ماجرا نیست.

گفتنی است تمامی کاربران قانونی ویندوز ۷ و ۸٫۱ می‌توانند به صورت کاملا رایگان به نسخه جدید ویندوز مهاجرت کنند. البته اینکه چرا مایکروسافت ویندوز ۱۰ را به صورت رایگان عرضه کرده است خود داستانی دیگر دارد. اما اگر بخواهیم یکی از دلایل اصلی آن را بیان کنیم، باید بگوییم که کاربران رایانه‌‎های رومیزی و لپتاپ به طور متوسط هر پنج سال یکبار سیستم خود را تغییر می‌دهند، اما کاربران گوشی‌های هوشمند و تبلت به طور میانگین هر دو سال یکبار دستگاه خود را عوض می‌کنند. مایکروسافت برای اینکه بتواند بازار آینده گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را تصاحب کند، این نسخه را به صورت رایگان عرضه کرده است. البته این مسئله فقط برای کسانی است که نسخه‌های پیشین را به طور قانونی نصب کرده‌اند و اگر قرار باشد میهمان جدید ویندوز ۱۰ باشید تنها برای مدتی محدود می‌توانید از آن استفاده کنید.
نمی‌توان گفت که ویندوز ۱۰ همان ویندوز ۷ است. در واقع نسخه جدید ترکیبی از هر دو است. استارت منوی دوست‌داشتنی ویندوز ۷ با ظاهری شبیه به ویندوز ۸ به این نسخه آمده است.

منتقدان چه می‌گویند؟

تام وارِن در پایگاه معتبر ورج می‌نویسد: «مایکروسافت کاشی‌های زنده (live Tiles) که در ویندوز ۸ معرفی شد را در این نسخه نگه داشته ولی این بار آن‌ها را در منوی استارت قرار داده است. بنابراین کاشی‌ها دیگر تمام محیط را اشغال نمی‌کنند، مگر اینکه خودتان بخواهید. تمام اپلیکیشن‌های قدیمی و جدید را هم می‌توانید به استارت منو بچسبانید. همچنین دسترسی به تنظیمات ویندوز، خاموش کردن، راه‌اندازی مجدد و فهرست پراستفاده‌ترین برنامه‌ها نیز بسیار آسان‌تر شده است. به نظرم این رویکرد می‌تواند بهترین حالت منوی استارت باشد. البته شما اجازه دارید اندازه همه چیز را مطابق سلیقه‌تان تغییر دهید.»

یکی دیگر از تغییرات عمده ویندوز ۱۰ در مقایسه با نسخه‌های پیشین، معرفی مایکروسافت اِج است که جایگزین اینترنت اکسپلورر قدیمی شده است که البته هنوز هم جای کمی کار دارد. مهدی حسن در مایکروسافت نیوز می‌نویسد: «مایکروسافت اج برخلاف اینترنت اکسپلورر با ثبات نیست. هنگام کار کردن با این مرورگر جدید مشاهده خواهید کرد که به سرعت هنگ می‌کند. البته به غیر از این مسئله با مشکل دیگری روبه‌رو نخواهید شد.»
ماری جو فولی در پایگاه زد دی نت می‌نویسد: «یکی دیگر از جذابیت‌های ویندوز ۱۰ آوردن کورتانا به نسخه‌های رومیزی است و باید برای این کار مایکروسافت را تحسین کرد. کاربران حالا راحت‌تر می‌توانند جستجوهای داخل ویندوزی و اینترنتی خود را انجام دهند.»

آرس تکنیکا نیز در بررسی‌های اولیه خود از ویندوز ۱۰ می‌نویسند: «نسخه رومیزی ویندوز ۱۰ خیلی متفاوت نیست. بزرگترین تغییر عمده‌ای که من در این نسخه از ویندوز دیدم آوردن کورتانا است که شما می‌تواند با گفتن عبارت Hey Cortana از طریق میکروفن این ویژگی را فعال کنید و به آن هر دستوری بدهید. این ویژگی قبلا تنها بر روی برخی از گوشی‌های با سیستم عامل ویندوز فون میسر بود.»

دیوید پوگ از سایت یاهو نیز می‌نویسد: «من هم از نسخه جدید راضی هستم. ویندوز ۱۰ منسجم است. طراحی آن دیگر برای شما خسته‌کننده نیست. شما به احتمال فراوان عاشق این نسخه خواهید شد و همه به زودی به ویندوز ۱۰ مهاجرت خواهند کرد. اگر یکی از کاربران کهنه‌کار ویندوز باشید، به سرعت ارزش ویندوز ۱۰ را خواهید فهمید. خیلی شبیه همان ویندوز ۷ است، با این تفاوت که کورتانا دارد و ویژگی‌های بصری آن نیز کاملا زیباتر شده است.»
نِیت رالف در پایگاه جهانی سی نت نیز تقریبا با حرف‌های دیوید موافق است و می‌گوید: «ویندوز ۱۰ ما را به آینده خوش‌بین‌تر می‌کند.» والت موسبِرگ هم از قافله عقب نمانده است. او معتقد است: «به نظرم ویندوز۱۰ یک ویندوز منسجم است و سیستم عامل‌ها را متحول خواهد کرد. طرفداران ویندوز از این نسخه رضایت کامل خواهند داشت. البته فعلا ویندوز خود را به ویندوز ۱۰ آپگرید نکنید تا باگ‌های بیشتری برطرف شود.»

پیتر برایت که در پایگاه معتبر آرس تکینکا فعال است نیز معتقد است که ویندوز ۱۰ بهترین نسخه تولید شده شرکت مایکروسافت خواهد بود، هرچند چند باگ دارد که به زودی برطرف خواهد شد. ویندوز ۱۰ همچنین قابلیتی به نام پیوستار یا کانتینیوم (Continumm) دارد که با کمک این قابلیت، اندازه اپلیکیشن‌ها را به راحتی متناسب با نمایشگر تغییر می‌دهد. پیتر در مورد این ویژگی می‌گوید: «ویژگی کانتینیوم باید در ویندوز ۸ گنجانده می‌شد. سیستم عامل با کمک این ویژگی می‌‎تواند با توجه به توان سخت‌افزاری دستگاه کار کند و اگر سخت‌افزار تغییر کرد، سیستم عامل نیز می‌تواند توان خود را تغییر خواهد داد.»
پیتر سپس در مورد مباحث امنیتی ویندوز ۱۰ می‌گوید: «ویندوز ۱۰ از سه نوع لایه امنیتی زیست‌سنجی پشتیبانی می‌کند: اثر انگشت، قابلیت تشخیص چهره و قابلیت اسکن چشم. من فقط با قابلیت تشخیص چهره کار کردم. این ویژگی با وب کم‌های قدیمی کار نمی‌کند و به دوربین‌های سه‌بعدی نیاز دارد، بنابراین نمی‌توان آن را با عکس فریب داد. البته همه چیز کاملا روان اتفاق می‌افتد؛ من جلوی دوربین سیستم نشستم و ویندوز نیز مرا شناسایی کرد. این کار یک مشکل دارد: وقتی کامپیوتر را قفل می‌کنم و آن مرا دوباره می‌بینید، بالا می‌آید. اما خوشبختانه مایکروسافت به این نکته توجه داشته و نوعی زمان‌بندی برای توقف بازگشایی مجدد آن تعیین کرده است.»

ماشابل آریل بوگل همه نکات را این‌گونه جمع‌بندی می‌کند: «کاربران وفادار ویندوز با دیدن ویندوز ۱۰ خشنود خواهند شد.» در مجموع می‌توان گفت که مایکروسافت تلاش داشته همان حس قدیمی کاربران به ویندوز را این بار با ظاهری جدید احیا کند تا شکست ویندوز نه چندان محبوب ۸ تکرار نشود. تا این جا، اکثر نقدها نسبت به ویندوز مثبت بوده است، اما همچنان باید منتظر بازخورد کاربران پس از استفاده طولانی‌مدت ماند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.
modir

Leave your message